måndag 23 februari 2015

Vera 11 veckor

Vera är nu elva veckor och två dagar gammal. Blir alltså tre månader på lördag.
Hon är en pigg och glad tjej. Förutom för några dagar sedan då hon var förkyld. Då var det inte kul för någon av oss här hemma kan jag säga. Men nu har det äntligen släppt, förutom lite snuva.
Vera är stark i nacken och har så varit i princip från födseln, precis som Hilda. Vi behöver sällan stödja hennes huvud när hon sitter hos oss. Hon är väldigt med och följer våra rörelser med nyfikenhet. Hon "pratar" ofta med oss med söta ljud och kan ligga och babbla länge. Speciellt förtjust är hon i mobilen ovanför skötbordet där hon gärna ligger och konverserar med figurerna.

Hilda hade en riktigt jobbig period med mycket trots och egen vilja. Men det har lugnat sig lite nu och nu är hon snarare väldigt mysig och vill kramas mycket. Det är maken som får sig lite luggningar och nyp ibland då hon är övertrött vid läggning. Antar att trotsperioden kom i samband med lillasysters födelse. Självklart är det jättemärkligt att det plötsligt kommer en liten filur som ska dela uppmärksamheten med henne. Så det måste hon ju få reagera på. Men hon har aldrig varit dum mot Vera utan pussar ofta på henne och vill hålla henne i famnen.
Det börjar så sakteliga sjunka in att jag är tvåbarnsmor och jag trivs väldigt bra med det!

Jag har ju varit väldig missnöjd med mitt jobb under en längre period. Nyligen annonserades en tjänst ut som skulle rekryteras internt. Mitt drömjobb. Jag kunde ju inte låta bli att söka så klart. Efter två möten stod det klart att jag fick jobbet! Det betyder att jag börjar jobba i augusti istället för efter årsskiftet. Går in på heltid 2 månader och sedan på halvtid fram till nyår då maken blir föräldraledig på heltid. Känns helrätt och spännande! Även om jag gärna hade varit hemma längre, så tror jag att det kommer att bli jättebra. Tror att det blir bra för maken att vara hemma med Vera när hon är lite mindre. Hilda var ju över ett år när han var hemma med henne,

Nu är det läggdags!


Inga kommentarer: