torsdag 13 januari 2011

Årskrönika - 1 år med Itrim

För exakt ett år sedan åt jag min första pulvershake på morgonen. Sedan följde tre veckor med soppor och shaker, sedan nio veckor med måltidsersättningar med lite mer kalorier. Började blogga tio dagar efter jag hade börjat med dieten.
Konstigt nog var det inte så jobbigt. När jag väl hade bestämt mig i december var jag så inställd på det och hann peppa i en hel månad (plus vara på solsemester) innan det var dags att köra igång.
Jag hade fasat för en del saker. Vad skulle folk tycka? Skulle jag klara det? Skulle jag orka träna? Skulle jag klara av att inte äta något annat än måltidsersättningarna och inte dricka alkohol?

Jag fasade i onödan. Ingen tyckte att det var konstigt. Snarare var det så att folk stöttade, ställde frågor och höll tummarna för mig. Träningen var skitjobbig i början, men blev enklare och enklare ju mer jag körde. Jag gick massvis varje dag och tränade flera gånger i veckan. Jag åt ingenting annat än måltidsersättningarna på 12 veckor och drack bara kaffe och vatten.
Var på en fest och det var inga problem alls, trots att vi bara var fyra där och de andra drack rätt mycket öl.

Kände för att göra om mig och började min väg från brunett till blondin.

Sedan följde upptrappning (jag lyckades gå ner 18,6 kilo de första tolv veckorna) och flytt. Det var rätt stressigt och turbulent där innan allt var i fas.

I april friade jag.

I maj gick jag Tjejgåingen och kom på plats 27 av cirka 600 deltagare.

Det var mycket turbulens på jobbet under en lång period och det gjorde mig stressad och deppig. Men jag gav inte upp!

Jag lagade en massa mat.

I juli var jag äntligen nere på 80-talet. Gjorde i samma veva en del inte så roliga upptäckter...

Åkte på semester och hade det härligt i sommarsolen några veckor. Lyckades hålla vikten med hjälp av bra planering och bra mat. Ändå blev det en hel del fester och annat. Men jag var sjukt stolt att jag var så duktig som inte spårade ur.

Inspirerade en vän att försöka gå ner i vikt. Det har varit några stycken som har bett om råd under tiden och det är helt fantastiskt att JAG kan inspirera!

Åkte på ryggskott. Höll tack och lov inte i sig sig så länge. Hade antagligen varit en mycket längre rehabiliteringstid om jag hade vägt 117 kilo.

Förlovningsringen
blev för stor.

Har blivit ett stort fan av att shoppa. Har alltid gillat det, men det har inte funnits så mycket kläder att välja på i min storlek. Har därför väldigt mycket skor, väskor och accessoarer. Nu har jag för mycket kläder helt plötsligt. :)

I september blev jag chockad på gruppträffen. Men det höll inte i sig så länge.

I början av oktober började jag träna på gymmet. Det är något jag verkligen inte ångrar! Trivs superbra där och skulle kunna träna flera gånger om dagen om det fanns tid för det.
Fyllde 31 i slutet av oktober och fick fina presenter. Ingen åldersångest hade jag det här året eftersom jag visste att det kommande året skulle bli det bästa ever.

Rannsakade mig själv i november då det gick så sakta neråt.
I slutet av november började jag äntligen tappa lite vikt igen.

Åkte på den härliga vattenparasiten och var hemma med magsjuka några dagar.
Lyckades tappa en hel del vikt på kort tid. En del magsjuka och en del träning gjorde susen.

Sedan blev det jul- och nyårsledigt.

Och nu är jag här. Ett år senare. Det känns helt otroligt fantastiskt! Jag tror på mig själv och att jag kommer att fixa dom sista kilona. Jag tror att det har varit nyttigt för mig att ha stått still i vikt ett tag så att huvudet har hunnit komma ikapp kroppen och att jag förstår att jag inte är "världens största människa" längre. I morgon ska jag till Itrim och väga mig, och träna mitt första Pulspass sedan i oktober.

Före: ca 117 kilo och efter: cirka 84 kilo (har inte så många "före-bilder" eftersom jag inte ställde upp på bild så ofta):

Jag vill även passa på att tacka alla fina bloggkompisar jag har fått under året, ingen nämnd, ingen glömd! Tack för att ni finns där med peppande ord och råd och glada tillrop. Heja oss! Och ett stort tack till världens bästa sambo som står vid min sida i vått och torrt. Älskar dig!

14 kommentarer:

Mats sa...

Bra jobbat!

Sussie sa...

Tack snälla du!

Sandra sa...

Helt fantastiskt Sussie och vilken skillnad på bilderna! Helt otroligt!

Grattis till ett underbart år!

Anna sa...

WOW!!! Snacka om skillnad på bilderna. Grymmt jobbat! Så kul att se "Före" och "Efter"bilder äntligen!

Luiza sa...

Ojojoj, det är helt otroligt!!!!
Vilken kämpe. Jag är imponerad av hur vi fungerar när vi väl bestämt oss för något, och tänker genomföra det!
Så som det här med vikten =)!
Du ser fantastisk ut!!!

Ha en bra dag!
Kram/Luiza

Sussie sa...

Anna: JAg tyckte att det var dags att visa nån form av resultat. Även om jag är feg och ine visar ansiktet. :)

Luiza: Ja, det är verkligen fantastiskt att det går att ställa om sig från soffpotatis till träningstok. Och att klara av att hålla det också.

Ha en bra dag!
Kramar till er!

Johanna - Heartfitness sa...

Shit va grymt jobbat! :D

Om mig sa...

åhh va duktig du är! STORT GRATTIS till dig!! bra kämpat.
Själv har jag precis börjat den viktresan och ser fram emot när mitt första år har gått :-)

Gu så kul att se/läsa
Anna

Unknown sa...

Wow...what a cookie!!!
Fan va snygg du är Sussie!!!!
Helt rätt att blondera håret, passar dig mycket bra.

fröken A. sa...

Det är verkligen helt otroligt! Du ser helt amazing ut! Kram på dig!

Sussie sa...

Tack för fina kommentarer!!! Kram på er!

S sa...

Du är en inspiration!
Härligt att läsa om din resa.

Tack för att du delat med dig!

Lycka till även med fortsättningen!

veronica johansson sa...

Superduktig :)
Skön kväll på dig
Kram från Veronica
http://blogg.mama.nu/wavva/

Natalija sa...

WOW säger jag bara!