onsdag 5 december 2012

Egen säng

I natt har Hilda sovit i sin spjälsäng för första gången. Hon har sovit i sitt babynest mellan oss ända sedan hon kom, så det var konsigt för oss alla att ändra på rutinerna. När hon väl kommit till ro sov hon gott hela natten. Och vi också. Så skönt! Vi har verkligen dragit ut på det men i går fixade jag i sovrummet så att sängen skulel få plats. Då fanns det ingen återvändo. Det betyder dock inte att hon aldrig mer kommer att sova med oss, för det kommer hon. Och eget rum till henne har vi inte ens börjat tänka på. Det ordnar vi när den dagen kommer.
Min kompis som har fyra barn sa att alla hennes barn har fått sova i deras säng så länge de har behövt. Nu är de självständiga och sover i sina egna rum med dörren stängd.

Tycker att det är sån hets kring det där med alla rutiner. Jag tror att man får ta det som det kommer. Vissa bebisar behöver säkert rutiner, men med Hilda har det rullat på och vi har väl nån form av rutiner vi också. Men jag har hellre en glad bebis på kvällen som är vaken längre än till sju, än att försöka tvinga henne att sova i tre timmar, ha en gråtande bebis och vara helt slut efter nattningen. Vissa kvällar somnar hon sju, andra tio. Men det får vara så nu. Och hon sover hela natten i alla fall. (Ja, jag har "vänner" som tycker annorlunda, därför måste jag få spy ur mig lite.)

Hilda mår i vilket fall bra nu. Fortfarande lite lös i magen, men inte alls som förra veckan. I onsdags skulle vi ha varit på hälsokontroll och gett henne vaccin, men eftersom vi var sjuka så avbokade vi tiden. Har fått ny tid på måndag. Läkarkontrollen blir inte förrän i januari. Femmånaderskontroll på en sju månaders bebis... Jaja, det blir säkert bra.

I morgon bli Hilda hela sex månader! Tänk att tiden går så himla fort! Alla säger så, men jag har tänkt att så fort kan det ju inte gå. Men, jo, det stämmer.

Nu ska jag ut i minusgraderna och få bebisen att sova lite.

Ha en fin dag!



1 kommentar:

Luiza sa...

Åh, jag dör vad söt hon é.

Det där med rutiner är ju olika för alla.
De enda rutinerna vi har här, är när hon vaknar på morgonen, och lägger sig till kvällen för att sova natten ut.
Hon styr och det går hur bra som helst.
Jag tycker alla andra ska sköta sitt och inte lägga sig i så jävla mycket hur man själv gör, för uppenbarligen gör man det som är bäst för just sin familj.
Matilda sover ff med mig i sängen och kommer förmodligen att göra det länge, eftersom hon vägrar sin säng.
Så länge hon sover är jag nöjd.

Hoppas ni fick en fin promenad.
Skönt att höra att Hilda kryat på sig.
Kramar