torsdag 15 augusti 2013

30-årsfirande och "nytt" jobb

I tisdags fyllde min käre make 30 år! Jag och Hilda väckte honom med sång och tårta och sedan hade vi en mysig dag med lunch på stan. På kvällen fick Hilda vara med farmor och farfar medan jag bjöd maken på middag på restaurang. Hade en jättefin dag och kväll!

Jag har "bråkat" med mina chefer under en ganska lång period. De har verkligen inte behandlat mig okej under min föräldraledighet och jag har fått lägga mycket energi, stress och ångest på att tänka på jobbet. Men nu har det i alla fall löst sig på ett väldigt bra sätt. Jag får jobba på en annan avdelning fram till jul. En avdelning där jag verkligen vill jobba, kan bestämma lite mer över mina arbetstider, jobbar kväll och helg ibland, men inga långpass eller 7-dagarsveckor, eller till ett på natten (eller nån enstaka gång kanske, men inte sex dagar i rad var femte vecka). Jag är så glad och det känns faktiskt roligt att gå tillbaka på jobbet på måndag.

Då har jag varit hemma i 16 månader och 9 dagar :). Underbart att ha kunnat vara hemma med Hilda i nästan 15 månader (jag var ju sjukskriven och hade semester innan hon kom), även om jag hade önskat mig ännu mer tid med henne. Det känns bra att maken får ta över nu och njuta av att vara pappa på heltid. Det är nog inte länge kvar tills hon går nu, så han har det han gör framöver :).

Vi köpte regnställ och stövlar till fröken igår, så nu är hon redo för höstens utelek.
Nästa vecka ska maken och Hilda på besök på en förskola för att kolla hur det är där. Jag får se om jag kan gå från jobbet och följa med. Det är en förskola som vi har hört gott om och som ligger bra till både från vårat hem, våra föräldrars hem och våra jobb.
Min plan är att gå ner i arbetstid när Hilda börjar dagis efter nyår. Maken kan flexa, så han kan lämna henne på mornarna vid 9 och jag tänkte jobba till ca 15 på dagarna. Vissa dagar kan våra föräldrar hämta henne tidigare också. Vill inte att Hilda ska ha jättelånga "arbetsdagar". Tror det är bra och stimulerande på förskolan, men jag vill att vi som familj hinner umgås mer än de två, tre timmar som blir på kvällen innan läggdags om vi hämtar 17, 17.30. Och våra föräldrar hjälper mer än gärna till, så det känns jättebra.

Ha en fin kväll!

Lilla sötnosen:


Lilla surnosen: 

Jag hade namnsdag i söndags:

Hilda tittar ut: 

Tog en drink innan middagen i tisdags:




1 kommentar:

Luiza sa...

Hej finaste.
Jag tar mig sakta sakta tillbaka.
Tittar in för att beundra er Hilda. Och läsa ikapp lite.
Skönt att det löste sig med jobbet.
Det gjorde det för min del också.
Många kramar
Luiza