onsdag 10 oktober 2012

4 månader, stughelg och sömnrutiner

Oj, vad tiden springer iväg! Har tänkt blogga i flera dagar, men har inte fått tiden för det. Som med det mesta nu för tiden med andra ord...:)
I fredags var maken ledig så vi åkte till vinterstugan över helgen. Så skönt att komma bort från flyttkaoset några dagar. Eller så mycket kaos är det kanske inte längre, men det är en hel del kvar att ordna med.

I stugan myste vi på. Maken jobbade en del på lördagen, så jag och Hilda spenderade dagen i soffan. När han hade jobbat klart gick vi en långpromenad och bastade sedan.
Åkte hem på söndagen då vi fixade en hel det här hemma på kvällen. Var även och köpte en babysitter och en gåstol som vi hade hittat på Blocket. Perfekt att slippa köpa nytt och dyrt.

I lördags fyllde stumpan hela fyra månader. Hon är en nöjd och glad fröken för det mesta och vi har det fint tillsammans. Det stora "problemet" är att hon sover så lite på dagarna, så det är svårt att få saker gjorda som inte innebär att underhålla henne. Om hon sover längre stunder är det när jag är ute och går, och då är det svårt för mig att vila.
'
Tidigare har hon varit vaken hela kvällarna och somnat när vi gått och lagt oss vid elva och sovit hela nätterna. Nu har vi börjat med sovrutiner, i måndags var första kvällen. Då tog det ganska lång tid och vi visste inte riktigt hur vi skulle lägga upp det. I går badade vi henne innan läggning och efter amnina, ersättning och godnattsaga sjöng vi och buffade henne i rumpan tills hon somnade. Det tog ungefär två timmar.

I dag la vi henne tjugo i nio. Tjugo över sov hon djupt. Då hade hon fått amma, ätit ersättning (tog dock inte hela flaskan), jag hade läst en saga och sjungit några vaggvisor. Sen la jag henne på sidan och buffade lite i rumpan tills hon somnade. Så det går framåt. Ska försöka få henne att somna tidigare och tidigare, men det här är ett stort framsteg! Nu hinner vi få lite tid tillsammans bara jag och maken och varva ner lite innan vi går och lägger oss.

I dag var jag på min efterkontroll, sent om sider. Allt såg bra ut. Vi gick igenom min journal och pratade om hur det har varit. Sedan togs blodvärdet eftersom det var så lågt när jag lämnade BB. Miste tydligen lite väl mycket blod, så barnmorskan ville se att det såg bra ut. Hade 140 nu vilket tydligen är perfekt.
Satte in en kopparspiral igen. Det gjorde rätt ont, men var en väldig stor skillnad att göra det nu mot innan jag fick barn. Då när jag satte in blev jag sängliggande i två dagar för att jag hade så ont. Nu gjorde det ont när hon satte in den, jag blödde lite och sen var det bra. Nu ska den väl rätta till sig och det kan kännas lite som mensvärk, men det verkar ha gått bra i alla fall. 

Vi har fortfarande inte fått våran lägenhet såld vilket börjar bli riktit frustrerande. Trodde verkligen inte att det skulle bli så svårt! Det är en superfin trea mitt i stan. Med hiss i huset och balkong med lite sjöutsikt. Fattar inte varför det ska vara så svårt. Förhoppningsvis löser det sig snart.

Ha det bra alla finingar! Ska försöka skriva lite oftare. Kram!




1 kommentar:

Luiza sa...

Vad kul att "höra" från dig. Underbart att allt går framåt och så bra som det ändå gör.

Synd på lägenheten, bara, som ni verkar få stå ut med...Så tråkigt.
Tror inte det är lögenheten i sig, eller läget, är helt övertygad om att den är super fin, men det har nog med de tuffa tiderna att göra... Hoppas verkligen att bågon nappar snart.


Hon är så otroligt söt, er Hilda!!! Bedårande.
Hoppas ni får en fin dag.
Massa kramar/
Luiza