lördag 2 juni 2012

Okej ändå

Nu har vi hunnit förlika oss lite med tanken på allt det här igen. Det var nog bra att vi redan hade tänkt igenom det innan då vi trodde att Kotten låg i säte tidigare. Så vi är rätt förberedda ändå.
Dagen i dag har sett ut såhär:
Klev upp vid 8 och duschade. Maken åt frukost, jag var fastande från midnatt.
Strax efter 9 ringde jag förlossningen och då var det läkaren vi träffade igår som svarade. Hon sa att vi skulle komma in på en gång.

Vi kom till ett rum och det satte igång en kurva. Allt såg bra ut. En läkare kom och gjorde ultraljud lite senare och bekräftade att Kotten låg i säte fortfarande.
Fick en nål i armen och blödde så det forsade över armen. Inte så kul, men hon hittade ett bra kärl. :)
Lite senare kom två läkare för att göra vändningsförsöket. Fick bricanyl intravenöst och det verkade nästan direkt. Maken sa åt mig att profylaxandas och det hjälpte verkligen för jag hann aldrig tycka att det var speciellt obehagligt när de gjorde vändningsförsöket. De testade ett litet tag, men gav upp då det märktes att bebisen inte tänkte flytta på sig.
Så sattes kurva igen och jag låg med det rätt länge.

Kände att jag var rätt yrslig så när en sköterska kom in frågade vi om jag kunde få nåt att äta. Då var klockan runt halvtolv. Fick en skål fil och flingor och en smörgås. Mycket gott!
Läkarna hade redan hört om vårt önskemål att göra snitt, så vi pratade igenom det. Men de frågade också om vi ville göra en röntgen för att kolla bäckenmåttet, för som läkaren sa kan det ju hända att det sätter igång och går snabbt. Då kan det ju vara så att jag kommer in och är öppen 8 cm och kanske känner att det skulle gå att föda "vanligt" i alla fall. Så vi fick remiss till röntgen på en gång.
Röntgen var en rätt bisarr upplevelse, men jag har slutat förvånas efter alla turer vi gjort... :)
Vi gick tillbaka till förlossningen efter röntgen för att höra hur det hade gått, men då hade de inte fåt svaren än, så de sa att det skulle ringa upp.
Läkaren ringde på eftermiddagen och sa att det var väldigt fina mått. Känns bra att veta utifall att. 

Vi kom från sjukhuset vid ett och gick hem så jag fick byta om och sminka mig lite.
Sen gick vi på kafé och åt lite lunch.
Var förbi mamma och pappa en sväng och sa hej och i eftermiddag har jag sovit.
Vi har lyckats sälja våran gamla säng i dag också så nu är det plats i lägenheten igen. Så skönt!
I kväll har vi ätit pizza och ska kolla på någon serie eller film. Tror att jag kommer att sömna rätt tidigt. Det tar på krafterna det här.

Maken har varit helt underbar i dag och jag är så lycklig som har en så trygg och fin person vid min sida. <3

Nu håller vi tummarna att förlossningen inte drar igång av sig själv. Fast gör den det är det kejsarsnitt som gäller ändå.

Vi har ingen fast tid på tisdag, men händer det inget som gör att alla operationssalar är upptagna så kommer Kotten att komma då.

Ha en fin kväll! 

1 kommentar:

Luiza sa...

Men oj, vilken pers du /ni måste gått igenom... Kan inte ens föreställa mig hur det kändes.

Jisses så spännande med kottens ankomst. Jag dör lite.

Visst känns det tryggt med en så lugn och sansad person vid sin sida.
Det här kommer ni klara galant.

Massa kramar/
Luiza