fredag 28 maj 2010

Turbulens

Åh, vad jag blir trött. Nu ska det omorganiseras på jobbet. Min avdelning ska splittras och delas upp i två olika grupper på två olika avdelningar. Känns skittrist. Vi är verkligen en bra grupp som jobbar otroligt bra ihop och har fått kämpa oss igenom en massa motgångar tillsammans. Men nu är det snart slut på det.
Det som irriterar mig mest med den här omorganisationen är att ingen har rådfrågat oss innan de har tagit beslut. Vi jobbar på ett väldigt välorganiserat sätt och det kommer att bli svårt att göra på annat sätt. Det kommer säkert att gå, men det hade varit bra om vi hade kunnat påverka litegrann i alla fall.
Vi satte oss ner efter beskedet och punktade upp fördelar och farhågor. Farhågorna dominerade helt klart.
Det händer så mycket konstigheter sedan vi fick en ny vd, så ni anar inte.
Jag är oftast för förändringar och brukar tycka att det mesta är spännande. Men det här är så ogenomtänkt så det liknar ingenting.
Det är för mycket sånt här nu. Jag ska försöka att inte låta det påverka allt annat som jag jobbar med just nu - mig själv och vikten. Men det är lite svårt. Det är såna här stunder som jag skulle vilja trycka i mig en pizza, en påse chips och en massa godis. Men jag låter bli.
Är dessutom ensam hemma ikväll då sambon är på jobbfest. Känns lite tungt faktiskt. Skulle egentligen vilja gå ut och träffa lite kompisar, men är alldeles för asocial för det. Mest är jag apatisk. Hoppas att en middag med lax eller köttfärslimpa kan göra mig på bättre humör.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Omorganiseringar brukar vara jobbiga. När jag gjorde min praktik så fick min praktikplats samma besked, de skulle splittras och skingras. Det var väldigt intressant att observera hur det påverkar arbetet och vilka känslor som flyter till ytan. Det brukar ta lite tid. De blev dock tillfrågade om att sätta ihop ett förslag på delning och titta djupare på för och nackdelar vi kunde se på det förslag som var lagt. Jag satt med som sekreterare och det var verkligen inte en enkel process för gruppen. Käns skönt att ha varit med vid en omorganisering, då blir det inte lika traumatiskt när det gäller mitt arbete i framtiden. Lycka till och ät en bit köttfärslimpa, den såg god ut :0)

Sussie sa...

Ja, det är jobbigt. De senaste 3,5 åren som jag har jobbat här har det omorganiserats flera gånger.
För 1,5 år sedan skapades en ny avdelning som är unik i sitt slag i Sverige och vi har haft många ögon på oss som har följt vårt arbete. Nu ska den avdelningen splittras och vi ska gå tillbaka till hur vi jobbade tidigare.
Känns jättetrist, eftersom vi har varit med om att tillsammans bygga upp en väl fungerande organisation. Men några chefer har inte gillat sättet vi jobbar på och när min chef slutade i mars passade de på att lägga fram ett förslag till vd:n. Och där är vi nu.
Det känns som ett stort steg bakåt och trist att det som min chef drog igång nu ska raseras. Hon slogs verkligen för att vi skulle få vara kvar. Och nackdelarna med att gå tillbaka till hur vi jobbade tidigare väger så mycket tyngre än fördelarna.
Vi får se hur det går.