torsdag 29 april 2010

I'm back!

Äntligen har vi fått internet i nylyan! Så nu ska jag nog kunna få ur mig lite i bloggen igen. Det är lite svårt att blogga på jobbet eftersom jag bloggar anonymt och inte vill att de ska se min blogg. Inte just nu i alla fall.
Flytten gick bra. Vi har fått i ordning litegrann. Soffa, säng och matbord är monterade, tv:n uppe, en del köksgrejer står i sina skåp. Men det är fortfarande mycket kvar att göra. I helgen blir det en sväng till återvinningscentralen för att slänga allt skräp som blev kvar efter att vi la golv och att golvsliparen var så snäll så att han lämnade kvar en hel säck med slipdamm till oss.

Har hunnit med två Pulspass den här veckan och idag var det ju dags för min stora utmaning - fystest på universitetet. Det var tre personer som hade sin redovisning/examination och det var upplagt så att det först var en teoridel där de talade om vad som händer i kroppen vid fysisk aktivitet. De talade även om hur man kan motivera sig till träning och vilka fördelar som finns med att vara fysiskt aktiv, samt vilka nackdelar som följer om man inte är det.

Efter teorin var det dags att ta oss till en gymnastiksal där vi skulle göra fystestet. Det började med ett test där de kollade våran syreupptagningsförmåga. Vi fick kliva upp och ner på en 40 centimeter hög steppbräda i takt med en metronom under tre minuter. Det var riktigt jobbigt. Mitt resultat var precis i gränslandet mellan låg och medel. Så jag har en del att jobba med där. Bättre kondition alltså.

Efter att vi som var med (tre vältränade kollegor och jag) hade gjort det testet var det dags för styrka. Vi fick göra olika övningar - hur många situps vi klarade, hur många gånger vi kunde lyfta hantlar (5 kilo för kvinnor och 10 kilo för män) hur många rygglyft med en träbit i händerna vi kunde göra, hur länge vi kunde hålla balansen på en träpinne och hur länge vi kunde sitta mot en vägg.

Resultatet visade att jag låg på medel på allt utom ryggövningen där jag var på "svag". Men jag gjorde fel insåg jag sedan, så jag hade nog klarat av några till övningar om jag hade gjort som de andra.

Sedan gjorde vi 8 olika rörlighetsövningar. Jag klarade alla galant, utom att vrida huvudet i 90 grader åt ena hållet eftersom jag är så stel i min trasiga axel.

Till sist stretchade vi.

Summering av dagen: Väldigt givande. Bra redovisning och bra övningar. Jag är så stolt över att jag gjorde det här! Och att resultatet blev helt okej, med tanke på hur kort tid jag faktiskt har varit regelbundet fysiskt aktiv.

Ikväll är jag väldigt mör i kroppen. Kommer nog att ha en härlig träningsvärk i morgon. Men det var det fan värt. Heja mig!

Vågen börjar efter att ha stått stilla ett tag äntligen ticka på neråt. Ska hinna med ett pass till på söndag tänkte jag och så blir det säkerligen några långa soliga promenader i helgen.

Hoppas att ni alla mår bra och kämpar på där ute!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken dag du haft. Låter hur härligt som helst. Men jobbigt. ;0)

Det låter som du är riktigt på g.

Härligt att ni redan fått internet i nya lyan. Min erfarenhet är att man alltid får vänta länge innan det funkar. Grattis till det mr. Och det där med att blogga anonymt, det är rätt skönt.

Sussie sa...

Ja, det var en riktigt kul dag! Och som sagt är jag väldigt stolt över att jag var med.

Det gick snabbt att få internet. Skönt, men det har gått bra utan också. Eller det har varit bra för då har vi faktiskt packat upp och sånt som annars skjuts på för att man fastnar vid datorn.

Anonymt känns bra just nu. Om du får veta vem jag är spelar ju liksom ingen roll, men jag vill inte att ALLA ska veta hur mycket jag har vägt, vad jag tänker och känner. Så jag fortsätter vara anonym tills jag känner att jag inte behöver vara det längre. Om jag nånsin kommer att känna så.

Hoppas du har en fin valborgsmässoafton!