söndag 26 september 2010

Städsöndag

Har haft en väldigt bra helg. I går åt vi kräftor och mötte sedan upp med några kompisar på en bar. Satt där och pratade och gick sen hem och sov.
Vaknade rätt sent idag och har städat nästan hela eftermiddagen. Tog en promenad innan det var dags för middag hos svärföräldrarna. Fick lax och sallad och fruktsallad till efterrätt. Gott!
Ikväll har vi bakat två sorters bröd - dinkelscones med valnötter och dinkelbrödmuffins med nötter, pumpafrön och linfrön. Kommer att bli supergott!

Recept på dinkelscones:

16 st
9 dl siktat dinkelmjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
150 gram smör eller margarin
1 dl grovhackade vanötter
8 torkade aprikoser (det hoppade jag över)
3 dl filmjölk (jag använde naturell yoghurt)

Gör såhär: Blanda dinkel, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i små tärningar och nyp ihop med mjölblandningen till en grynig massa. Rör ner nötter och aprikoser. Tillsätt filmjölk och arbeta snabbt ihop till en deg.
Forma 16 lite tillplattade bullar. Lägg dem på plåt med bakpapper. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter, 250 grader.

"Margarethas snabba GI-bröd"

1 bröd
5 dl siktat dinkelmjöl
2 dl rågflingor
1 dl krossat linfrö (jag använde hela linfrön)
1 dl grovhackade hasselnötter (jag använde nötblandning med cashew, hasselnötter, paranötter mm)
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl naturell yoghurt
1 msk flytande honung
1 dl torkade tranbär (det hoppade jag över)
1 finhackat äpple (hade jag inte heller i)
Topping: 3 msk blandade frön tex solros, pumpa

Ugn 200 grader
1 Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tillsätt yoghurt och honung och rör om. Vänd ner tranbär och äpple.
2 Fördela den ganska lösa smeten i en smord brödform 1 1/2 liter(jag använde en muffinsform, det blev 9 bullar). Släta till ytan och strö över toppingen.
3 Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 45 minuter. Prova med sticka att det är torrt inuti. Stjälp upp, vira in det i en bakduk och låt kallna på galler.

Sov så gott!

1 kommentar:

Itrimsandra sa...

Åh låter ju kanongott! Jag vill gärna ha receptet!