onsdag 10 november 2010

Römertopf

Jag fick en Römertopf, romargryta, i födelsedagspresent. Just nu invigs den och står och puttrar i ugnen. I grytan finns morötter, champinjoner, lök, sötpotatis och en hel kyckling fylld med apelsin, vitlök och kryddor. Vispade ihop lite olja, soja och honung och penslade kycklingen med det och kryddade med piripiri och örtsalt.
Är väldigt spänd på att se och smaka på resultatet!
Vi åt ofta lergrytsmat när jag var liten, men sen tror jag inte att jag har ätit det.
Alla säger att det blir så mört och gott. Och så är det nyttigt också eftersom maten ångkokas och att man inte behöver ha något fett i.

Bild på härligheten kommer i morgon!

Om det är någon som har tips på recept till lergryta så dela gärna med er!

Ha en fin kväll!

Ps. Hann inte med något byxinköp idag, så jag får nog frysa om benen i morgon bitti också. :/

Inga kommentarer: